tirsdag 21. april 2020

Tirsdagens oppgaver


1.økt: 08.30 - 10.00


Tema: What the World Eats
Sider: 260-261 i engelskboka (Stages 9)
Hvor: Skrive svar på oppgavene 1abcde inn i OneNote
  1. Read the text on page 260 and study the pictures on page 261
  2. Answer the questions; Viewpoints 1 abcde on page 260
FOR Å SVARE PÅ SPØRSMÅL 1a trenger du ordlista nedefor. Du skal altså svare på hvilken TYPE mat du ser på bildene, ikke navnet på hver enkelt matvare.
Ordliste: types of Food
  • Vegetables = grønnsaker
  • Fruits = frukt
  • Grains, Beans and Nuts = korn, bønner og nøtter
  • Meat and Poultry = kjøtt og fugl
  • Fish and Seafood = fisk og sjømat
  • Dairy Foods = melkeprodukter/meieriprodukter (f.eks. ost)

Skriv svarene inn på engelsk notatblokk 9A i OneNote



2.økt: 10.30 - 12.00



  1. Gruppa samles på teams videochatt kl.10.30. Den med fet skrift ringer resten av gruppa.
Gruppe 1
Gruppe 2
Gruppe 3
Gruppe 4
Gruppe 5
Gruppe 6
Mathilde
Marte
Malin
Magnus
Synne
Sidra
Sofia

Elias
Eline
Emilie
Alexander
Hallvard
Frida
Amalie
Tobias
Camilla
Alva
Ulrik
Bertil
Lisa
Petter Nicolai
Natalie
Dhani

Når gruppa er samlet velger dere ut en som skal skrive det dere blir enige om på et Word-dokument. Dette arket skal deles med meg og legges ut på notatblokka naturfag under deres gruppe.

Alle skal bruke ca.15 min på å se på de grønnsakene du har hjemme og finne ut hvilket land de kommer fra. Se på de du har i kjøleskapet, fryseren, skap og skuffer. Husk at grønnsaker kommer i andre varianter som mais på boks, hakkede tomater, frosne erter og lignende også. 

Gruppa lager en felles liste og skriver på hvilket land de kommer fra.

Eks.(fortsett på en slik tabell)
Grønnsak
Land




  1. Gruppa skal sammen gå inn på en nettsiden som viser hvor mye CO2  de forskjellige grønnsakene har brukt fra de kom fra en gård til de ligger på en tallerken.

Velg dere ti varer av ulike slag og skriv ned hvor mye CO2 -klimagass de har gitt fra seg på sin vei fra gård til tallerken.

Eks (fortsett på en slik tabell)
Vare
kgCO2 / kgvare



Er det noen varer vi burde spise mer eller mindre av enn andre? Hvilke? Og hvorfor?


  1. Vi har vært på Den magiske fabrikken og sett hva som skjer med søppelet vi kildesorterer og kaster. Vi lærte litt om hva de kan gjøre med matavfallet vårt osv.

Kan vi si at Den Magiske fabrikken er et klimavennlig veksthus? Hvorfor – hvorfor ikke ?


  1. Når dette er gjort så deles arket med meg og legges ut på notatblokka naturfag under deres gruppe.

 



3.økt: 12.30 - 14.00

Valgfag:

Gå til ditt valgfag sin Teams-side / OneNote og finn dagens oppgaver der.