1.økt: 08.30 - 10.00
Tema: What the World Eats
Sider:
260-261 i engelskboka (Stages 9)
Hvor: Skrive svar på oppgavene 1abcde inn i
OneNote
- Read the text on page 260 and study the pictures on page 261
- Answer the questions; Viewpoints 1 abcde on page 260
FOR Å SVARE PÅ SPØRSMÅL 1a trenger du ordlista
nedefor. Du skal altså svare på hvilken TYPE mat du ser på bildene, ikke navnet
på hver enkelt matvare.
Ordliste: types of Food
- Vegetables = grønnsaker
- Fruits = frukt
- Grains, Beans and Nuts = korn, bønner og nøtter
- Meat and Poultry = kjøtt og fugl
- Fish and Seafood = fisk og sjømat
- Dairy Foods = melkeprodukter/meieriprodukter (f.eks. ost)
Skriv svarene inn på engelsk notatblokk 9A i OneNote
2.økt: 10.30 - 12.00
- Gruppa samles på teams videochatt kl.10.30. Den med fet skrift ringer resten av gruppa.
Gruppe 1
|
Gruppe 2
|
Gruppe 3
|
Gruppe 4
|
Gruppe 5
|
Gruppe 6
|
Mathilde
Marte
Malin
Magnus
|
Synne
Sidra
Sofia
|
Elias
Eline
Emilie
Alexander
|
Hallvard
Frida
Amalie
Tobias
|
Camilla
Alva
Ulrik
Bertil
|
Lisa
Petter
Nicolai
Natalie
Dhani
|
Når gruppa er samlet velger dere ut en som skal skrive det dere
blir enige om på et Word-dokument. Dette arket skal deles med meg og legges ut
på notatblokka naturfag under deres gruppe.
Alle skal bruke ca.15 min på å se på de grønnsakene du har hjemme
og finne ut hvilket land de kommer fra. Se på de du har i kjøleskapet,
fryseren, skap og skuffer. Husk at grønnsaker kommer i andre varianter som mais
på boks, hakkede tomater, frosne erter og lignende også.
Gruppa
lager en felles liste og skriver på hvilket land de kommer fra.
Eks.(fortsett
på en slik tabell)
Grønnsak
|
Land
|
- Gruppa skal sammen gå inn på en nettsiden som viser hvor mye CO2 de forskjellige grønnsakene har brukt fra de kom fra en gård til de ligger på en tallerken.
Velg dere ti varer av ulike slag
og skriv ned hvor mye CO2 -klimagass de har gitt fra seg på sin vei fra gård til
tallerken.
Eks
(fortsett på en slik tabell)
Vare
|
kgCO2 / kgvare
|
Er
det noen varer vi burde spise mer eller mindre av enn andre? Hvilke? Og
hvorfor?
- Vi har vært på Den magiske fabrikken og sett hva som skjer med søppelet vi kildesorterer og kaster. Vi lærte litt om hva de kan gjøre med matavfallet vårt osv.
Kan
vi si at Den Magiske fabrikken er et klimavennlig veksthus? Hvorfor – hvorfor
ikke ?
- Når dette er gjort så deles arket med meg og legges ut på notatblokka naturfag under deres gruppe.
3.økt: 12.30 - 14.00
Valgfag:
Gå
til ditt valgfag sin Teams-side / OneNote og finn dagens oppgaver der.