1.økt: 08.30 - 10.00
Denne uka leser vi en lengre tekst og jobber med
innholdet i teksten.
Hva:
Stages 9 side 269-273; “Smart Ice Cream”
Nye ord:
står på samme side som teksten i margen.
DEL A
- Les teksten på side 269-274.
- Prøv å forstå hovedinnholdet når du leser, og tenk på hva teksten egentlig handler om.
DEL B
- Gjør oppgaven UNDERSTANDING 1 abcdefghij på side 273
- Gjør oppgavn VIEWPOINTS 2 b,c, h, i, j på side 273
DEL C
Kos deg
med de digitale oppgavene:
2.økt: 10.30 - 12.00
Dere
skal først jobbe aleine med oppgave 1 og 2,
så ringes dere og jobber med oppgave 3 i grupper.
- Kl.10.30 - Se filmen om Norsk fiskenæring
Klikk
på lenka og se filmen, du må logge deg inn med feide.
Hvis
du ikke kommer helt inn når du har logget deg inn med feide.
- Gå inn på "www.elevkanalen.no"
- Gå inn på: samfunnskunnskap 8-10.kl.
- Videre inn på: Økonomi, forbruk og teknologi
- Klikk på "Fisk og sjømat".
- Kl.10.40 - Les teksten i e-bok Fiskenæring i Norge
- Kl.11.15 - Personen med fet skrift ringer opp gruppa. Dere skal sammen ta quiz'en. Jobb med quiz'en til dere får alt riktig.
- Personen med fet skrift sender meg en snap eller et bilde av quizen med alt riktig.
Gruppe 1
|
Gruppe 2
|
Gruppe 3
|
Gruppe 4
|
Gruppe 5
|
Gruppe 6
|
Mathilde
Marte
Malin
Magnus
|
Synne
Sidra
Sofia
|
Elias
Eline
Emilie
Alexander
|
Hallvard
Frida
Amalie
Tobias
|
Camilla
Ulrik
Alva
Bertil
|
Lisa
Petter Nicolai
Natalie
Dhani
|
3.økt: 12.30 - 14.00
Fisk på timeplanen
De siste ukene har vi lært at kjøtt bør byttes ut med fisk.
Men fisk er heller ikke helt uproblematisk, også her blir vi stilt ovenfor
mange valg, og må vite noe om fiskenæringen for å kunne velge det rette. I
denne oppgaven skal vi se nærmere på merking av fisk. Du skal også vise at du
kan lage et fiskemåltid som dekker tallerkenmodellen.
Oppgave
1 – Merking av mat
Findus og Lerøy er to store produsenter av fisk og
fiskeprodukter i Norge. De har merket en del av varene sine med dette merket:
Hvilke tre kriterier må
oppfylles for at et produkt skal kunne bruke denne merkingen?
Tips:
Start gjerne her: https://www.forbrukerradet.no/merkeoversikten/
Er fisken du skal bruke i
middagen merket på noen måte? Evt hvilke merker?
Oppgave
2 – Lag et valgfritt fiskemåltid.
Måltidet
skal dekke tallerkenmodellen.
Tallerkenmodellen
er et hjelpemiddel for å sette sammen et velbalansert måltid. Det kan hjelpe
deg å få i deg alle næringsstoffene kroppen din trenger i løpet av dagen for å
fungere optimalt. Les mer om tallerkenmodellen her: https://www.matprat.no/artikler/ernaring/bruk-tallerkenmodellen/
- Lag gjerne fiskemåltidet sammen med noen andre hjemme hos deg. Matlaging kan være en fin sosial arena, og det kan være fint å gjøre noe hyggelig sammen.
- Ta 4-6 bilder av prosessen og det ferdige resultatet. Du må være med på minst et av bildene.
- Bilder fra middagsmåltidet skal leveres sammen i et dokument.
Oppgave
3 – Gi informasjon videre
Informer de andre du spiser måltidet sammen om det du har
funnet ut om:
- MSC-merket, har fiskeproduktet dere spiser dette merket?
- Hva tallerkenmodellen går