fredag 8. mai 2020

Fredagens oppgaver


1.økt: 08.30 - 10.00

Først er det en gåte, så er det en blanding av nynorsk og bokmål.
Del 1. Gåte. “Hvordan kan noen som faller fra en 60 etasjer høy bygning overleve?”

Greit å vite:
  • Et adverb beskriver et verb
  • Adverb er ofte små ord som forteller om tid eller sted
  • Adverb forteller ofte på hvordan noe skjer
 
 Se på denne filmen – du kan gjerne starte på 1:09 hvis du er god i adjektiv;

Del 2 Oppgaver:
  1. Gjør oppgave 16a på side 76 i norskboka (Fabel 9)
Du trenger ikke forklare hvilken type adverb det er, bare skriv ordet i setningen som er adverbet. Hvis du lurer, se under “greit å vite”, eller les s. 74-76 i norskboka.
  1. Oppgave 18 s. 76.
Mange av oss bruker som regel bare ett av disse ordene uansett – men det er jo feil...


Ferdig😊


2.økt: 10.30 - 12.00

M&H (Bruk 30 minutter)


Her kommer det en sjekkliste som du kan bruke til å dobbeltsjekke at du har fått med deg det du trenger i Mat og helse oppgaven denne uka.

Det er lurt å bruke 30 minutter på å se over. Det du leverer denne uka og neste blir det siste du leverer inn skriftlig, i dette avgangsfaget.


Samfunnsfag/norsk/naturfag


Se denne filmen om kornkrise:

(Hvis lenka ikke funker: Gå inn på: elevkanalen.no, trykk: tverrfaglig, tverrfaglig ungdomstrinn, bærekraftig utvikling, jordbruk, kornkrisen)


Nå skal dere drøfte sammen i gruppe.

Den med fet skrift ringer de andre på gruppa kl.11.15.


Gruppe 1
Gruppe 2
Gruppe 3
Gruppe 4
Gruppe 5
Gruppe 6
Mathilde
Malin
Marte
Magnus
Synne
Sidra
Sofia

Elias
Eline
Emilie
Alexander
Hallvard
Frida
Amalie
Tobias
Camilla
Ulrik
Alva
Bertil
Lisa
Petter Nicolai
Dhani


Snakk sammen om og skriv ned på siden deres på samarbeidsområdet de svarene dere kommer frem til i gruppa.

  1. Dere så på en filmsnutt på mandag om kornets reise fra jord til bord, og dere tegner en tegneserie om lille frøken Kornille. Et brød koster i butikken ca.kr 25,90, av dette får bonden 1,30 kr. Hvor blir det av resten av pengene og hva tenker du om det?

  1. Tenk over hvilke utfordringene med tanke på bærekraft at Lille frøken Kornille møter på. Hvordan kan vi gjøre reisen til Lille frøken Kornille og alle vennene hennes fra jord til bord så bærekraftig som mulig?

  1. Så har dere sett en filmsnutt i dag om kornkrisen. Hvorfor tror dere at kornproduksjonen har gått så drastisk ned i Norge de siste årene?

  1. Hvilket land kommer brødene du kjøper i butikken fra? Hvor mange dager tenker du at brødet holder de seg før de blir gamle? Hvorfor holder noen brød seg så lenge?

  1. Hva tenker du om at bønder har lagt om produksjon fra korn som kan gå til brød og annen matproduksjon, til gress som er mat til dyr som storfe (ku og okse). Hvorfor tror dere flere bønder har gjort dette? Og tror dere bøndene ønsker dette selv?





3.økt: 12.30 - 14.00

Refleksjonsspørsmålene(skriv svarene dine i notatblokk 9a)

1. Denne uken har det handlet om korn. Hva overrasket deg mest om dette tema og hvorfor?
    Har du lært noe nytt? 

2. Hva tenker du om de områdene i Norge som det går an å dyrke mat på, som gress, korn, grønnsaker o.l, Burde det gå til beite for dyr som storfe (okse og ku) eller kornproduksjon?
Skriv hvorfor?

Kl.13.00 må dere gå inn på Marinemuseet på facebook eller gå på de digitale sidene til Gjengangeren og se på 8.mai feiringen. 

To elever fra 9.trinn på Holtan holder en veldig sterk og fin tale. 


Vi ringer deg opp i gruppa di med oppsummering av uka og info om neste uke